اخبار
چهارشنبه 4 بهمن 1402

خلاصه مذاکرات سی و ششمین جلسه کمیته ویژه بررسی ناآر امی های سال 1401

بسمه تعالی

خلاصه مذاکرات سی و ششمین جلسه کمیته ویژه بررسی نا آر امی های سال 1401

سی و ششمین جلسه کمیته ویژه در روز دوشنبه مورخ 1402/10/11ساعت 12/30با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و با حضور آقای دکتر مظفر رئیس کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور و دیگر اعضاء کمیته ویژه منتخب؛ آقای دکتر غریب آبادی عضوء کمیته ویژه و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، خانم دکتر پاد عضو کمیته ویژه و مسئول پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی ریاست جمهوری، خانم دکتر الهیان عضوء کمیته ویژه و رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، آقایان دکتر مقدس و داوود احمدی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و همچنین آقای دکتر کاظمی نائینی دبیرکمیته ویژه منتخب در محل دبیرخانه کمیته ویژه تشکیل و موارد ذیل مطرح شد:
در این نشست آقای دکتر مظفر گزارش اجمالی از اقدامات و فعالیت های انجام شده در کمیته ارائه کردند، سپس خطاب به اعضاء انجمن اظهار کردند که انتظار و درخواست شما از کمیته ویژه چیست؟
سپس آقای دکتر مقدس مدیر عامل انجمن دفاع از قربانیان تروریسم اظهار داشت:
انجمن دفاع از قربانیان تروریسم سازمان مردم نهاد متشکل از خانواده‌های شهدا و جانبازان ترور ایران و دارای مقام مشورتی سازمان ملل می باشد که در راستای حمایت از قربانیان ترور جهت دسترسی آنها به حقیقت و عدالت در عرصه بین المللی فعالیت می نماید، در این راستا جلسات و رایزنی هایی را با مسئولین نهادهای بین المللی از جمله اعضای هیئت حقیقت یاب سازمان ملل در خصوص وقایع سال 1401 داشته و با توجه به حوزه تخصصی انجمن مباحثی را درباره نقش گروههای تروریستی در گسترش خشونت بار این ناآرامی ها به این هیئت ارائه کرده است.
اعضای هیئت حقیقت یاب سازمان ملل نیز خواستار دریافت اطلاعاتی درباره نقش گروههای تروریستی در این جریانات و گفتگو با قربانیان حوادث تروریستی همچون جنایت حرم شاهچراغ (ع) شده اند.
انجمن معتقد است آنچه در جریان ناآرامی های سال گذشته رخ داد، حائز جنبه‌های گسترده و در عین حال پیچیده‌ای است که مهمترین آن نقش گروههای تروریستی در به خشونت کشیده شدن این  ناآرامی های بود. که نتیجه آن قربانی شدن انسانهای بیگناه از جمله قربانیان جنایت تروریستی حرم شاهچراغ (ع) شد.
در واقع انجمن در حوزه تخصصی خود معتقد است، گروههای تروریستی با سوء استفاده از فضای به وجود آمده پس از فوت خانم امینی، اعتراضات مدنی مردم را به سمت خشونت و درگیریهای مسلحانه در نقاط مختلف کشور برده و از سوی دیگر با استفاده از پروژه کشته‌سازی درصدد تحریک افکار عمومی و افروختن آتش خشم عمومی شده و با دروغ پردازی در رسانه ها و فضای مجازی به گسترش درگیری ها دامن زدند.

مهمترین نتیجه گسترش و تداوم اعتراضات خشونت بار در کشور نیز، افزایش ناامنی و در نتیجه فراهم شدن زمینه فعالیت گروههای تروریستی در شهرهای مختلف ایران بود، که متاسفانه این ناامنی هزینه سنگینی برای مردم داشت، که یکی از آنها حمله تروریستی داعش به حرم شاهچراغ در شیراز و شهادت و جانبازی دهها انسان بی‌گناه شامل چندین زن و کودک بود.
در ادامه آقای دکتر مقدس از کمیته درخواست داشت: هماهنگی لازم با استاندار محترم فارس جهت ایجاد زمینه‌های گفتگوی وبیناری خانواده های شهداءو جانبازان تروریستی حرم شاهچراغ با اعضای هیئت حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بعمل آید.
شایان ذکر است در این نشست آقای دکتر کاظم غریب آبادی ، خانم دکتر الهیان و خانم دکتر پاد ضمن ارائه گزارش هایی از عملکرد و فعالیت‌های انجام شده، پیشنهادهای خود را برای تسریع  و تسهیل کار کمیته بیان نمودند.

 دبیرخانه کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور
سایر تصاویر
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ